Saturday, September 21, 2019

BIJI RAMBUTAN YANG ENAK DIMAKAN, BERKHASIAT DAN ADA KEGUNAAN YANG LAIN

Apabila akak muatnaik artikel ringkas mengenai biji rambutan yang boleh dan sedap dimakan, ramai yang bertanya akak khasiat biji rambutan tersebut. Sesungguhnya akak memang tak ada jawapan untuk pertanyaan-pertanyaan tersebut. 




Disebabkan akak pun ingin tahu kebaikan dan khasiat biji rambutan ini, akak mula mencari maklumat untuk akak kongsikan dengan kawan-kawan akak. Rupa-rupanya sudah ada beberapa kajian yang telah dibuat didalam dan luar negara. Subhanallah!

Di antara bacaan yang akak jumpa ialah kajian oleh Pensyarah Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pulau Pinang, encik Mohamad Azli Razali, yang telah menghasilkan snek dari biji rambutan yang dipanggil Rambuseed Florentine. Amboi... nama snek pun...HEBAT! 

Akak tertanya-tanya jugak. Apa dia la yang beliau buat ni? Florentine tu apa benda? Akak tak pernah dengarla pulak. Hi hi...

Rupa-rupanya Florentine tu adalah snek bersira yang menggunakan pelbagai kacang import seperti badam dan walnut. Makanan ringan orang Itali rupanya. Macam sedap je..kan?

Disebabkan harga kacang badam tu agak mahal, maka beliau membuat inovasi membuat snek berkenaan menggunakan biji rambutan, ini memandangkan biji rambutan mempunyai rasa yang enak seperti badam!

Untuk menghasilkan snek Rambuseed Florentine ni, bahan utama resepi utama adalah menggunakan 40 peratus biji rambutan yang telah dikeringkan! Hmmm..... Musim buah rambutan nanti, jangan lah kita buang biji rambutan lagi. Kita keringkan je buat stok. Hi hi hi....

Menurut en Mohamad Azli, biji rambutan yang dikeringkan itu disimpan dalam bekas kedap udara. Apabila ingin digunakan, biji itu dicencang sebelum dicampur dengan bahan lain mengikut resipi Rambuseed Florentine. Hmmm.... akak rasa raya akan datang pasti ramai yang buat biskut berasaskan biji buah rambutan. Mungkin boleh dibuat hiasan macam kekacang atau kalau yang lebih rajin , terus proses jadi tepung!

Analisis kandungan nutrisi pada biji rambutan menunjukkan biji rambutan yang mempunyai lemak polifenol tinggi. Polifenol adalah antioksidan yang dapat melindungi tubuh manusia daripada kerosakan sel akibat radikal bebas.

Biji rambutan  dapat memberi manfaat seperti antipenuaan, antiinflamasi, antibarah dan antipatogen. Selain itu, biji rambutan dapat membantu merawat penyakit kencing manis. Wah.... banyak khasiat biji rambutan ini rupanya!

Kajian oleh pakar pemakanan, Pram Pramono mendapati ekstrak metanol pada biji rambutan mengandungi flavonoid dan fenolik. Menurut beliau, ada pesakit menggunakan biji rambutan sebagai perubatan alternatif untuk merawat kencing manis.
Biji rambutan dipercayai mampu merawat sakit pinggang. Asid oleic dan asid stearic dalam biji rambutan juga mampu mencegah penyakit berkaitan jantung.

Akak juga terbaca maklumat inovasi kajian oleh dua orang pelajar dari Fakultas Ilmu Kesehatan, Universiti U'budiyah di Banda Acheh iaitu; Feni Juita Sari dan Marleni mengatakan bahawa biji rambutan dapat digunakan sebagai kaedah alternatif untuk merawat penyakit kencing manis.

Menurut mereka, biji rambutan akan dicincang halus sebelum.dikeringkan dua ke tiga haro sehingga biji rambutan tersebut bertukar menjadi kuning kehitaman.

Biji rambutan yang sudah dikeringkan akan dikisar menjadi tepung. Tepung ini akan dicampur dengan air panas untuk diminum oleh pesakit kencing manis sekali atau tiga kali sehari sebelum makan.  Bancuhan ini dikatakan dapat membantu menormalkan paras gula dalam darah.

Akak tak sangka banyak rupanya khasiat biji rambutan ini. Akak juga cuba mengumpul resepi-resepi berkaitan dengan biji rambutan ini. Nampak sedap sangat-sangat.

Biji rambutan ini boleh bakar dalam oven, salai atau goreng tanpa minyak. Kulit biji rambutan ini akan terkopek sendiri atau boleh kikis awal2 sebelum dimasak. Di sini akak kongsi beberapa jenis masakan berasaskan biji buah rambutan yang akak jumpa...

BIji rambutan yang digoreng tanpa minyak dengan api kecil, dah masak sapu marjerin dan sedikit garam.

Biji rambutan yang digoreng tanpa minyak dengan api kecil dan salut dengan sambal gula

Biji rambutan yang dimasak tumis

Selain biji rambutan, akak turut menjumpai maklumat yang selama ini akak tidak sangka bahawa kulit rambutan boleh menghasilkan warna yang boleh digunakan untuk mewarnakan kain batik. Kulit rambutan dikeringkan dan diproses untuk mengeluarkan warnanya yang akhirnya digunakan untuk mewarnakan kain batik di Indonesia. Wooow! Pewarna dari bahan semulajadi; kulit rambutan. 


Akak harap perkongsian maklumat ini dapat memberi suatu idea untuk kita fikirkan bagi menghasilkan produk "zero waste" berasaskan rambutan.

Alhamdulillah. Terima kasih kerana sudi membaca coretan akak.

#BahagianPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...