Sunday, February 11, 2024

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti pertumbuhan tanaman. Teknologi ini diasaskan dan dibangunkan oleh Dr. Dan Carlson Sr. pada tahun 1970 untuk membantu petani yang terlibat dalam penanaman secara organik dan konvensional, terutama petani yang mempunyai masalah kekurangan air serta mempunyai tanah yang kurang baik. 
.
Pemerhatian mendapati, apabila teknologi sonic bloom versi kicauan burung digunakan, ia akan menyebabkan bukaan stomata yang terdapat pada permukaan bawah daun akan terbuka lebih luas. Keadaan ini akan memberi kesan pada metabolisma sel yang akan meningkatkan penyerapan kandungan karbon dioksida, nutrien dan kelembapan, yang seterusnya memberi kesan positif pada pertumbuhan akar, percambahan biji benih, pertumbuhan pokok serta pengeluaran hasil. 
.
Gambar stomata.
.
Menarik bukan?
Agak-agaknya jika pokok-pokok ini mendengar ayat-ayat suci Al Quran dan ziki-zikir, mesti mereka lagi suburkan? 
Maha Suci Allah... Jom kita cuba
.
#InstitutPertanianTitiGantong, Perak
#JabatanPertanianPerak
11/2/2024

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...