Sunday, September 1, 2019

BUAH TASBIH; MANIK HIASAN ZAMAN KANAK-KANAK

Buah tasbih atau buah jelai (Coix lachryma jobi ) adalah buah keras yang berbentuk bulat dan berlubang seperti manik merupakan buah yang terhasil dari pokok rumpai yang dikatakan mempunyai khasiatnya tersendiri. 

Semasa lawatan akak ke Min House Camp di Kubang Kerian, Kelantan tempoh hari, akak terjumpa pokok jelai ini ditanam dilaluan untuk ke taman sara diri yang ditanam dengan pelbagai herba yang lain. 

Pokok ini mengimbau kembali kenangan masa lalu yang mana biji buah tasbih yang sudah matang akan akak dan adik-adik akak kutip untuk dijadikan hiasan seperti rantai, gelang dan juga tasbih. Ada kalanya kami turut menjadikan biji buah tasbih ini sebagai batu cincin. 

Biji-biji yang dikutip akan akak satukan dengan menyusun biji-biji ini pada benang. Untuk lebih tahan lama, tali tansi untuk mengail ikan digunakan.

Perghh... kembang je hidung bila dapat menghasilkan satu set barang hiasan untuk ditayang pada rakan-rakan. He he he...akak kan anak orang kampong. 








No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...