Tuesday, September 3, 2019

KAEDAH PENGHASILAN BUAH TEMBIKAI TANPA BIJI

Akak yakin ramai yang suka makan tembikai tanpa biji kan? Meh kita belajar sikit dari sudut sains, apa sebenarnya berlaku dan bagaimana ia berlaku! Subhanallah.....


Buah tembikai tiada biji


Tembikai tanpa biji ini secara genetiknya mempunyai 3 set kromosom (3n) atau lebih dikenali sebagai triploid.


Pendebungaan dan persenyawaan bagi penghasilan triploid 


Untuk menghasilkan buah tembikai yang tidak berbiji ini, bunga jantan diploid yang mempunyai 2 set kromosom (2n) akan dikacukkan dengan bunga betina tetraploid (4n).


Bunga betina tembikai


Bunga jantan tembikai 


Apabila tetraploid didebungakan oleh diploid, maka terhasillah benih buah yang yang tidak berbiji (triploid).

Jika benih triploid (3n) ini ditanam, ia akan membesar sama seperti pokok tembikai yang biasa. Namun, apabila pokok triploid ini berbunga, bunga betinanya perlu didebungakan oleh bunga jantan diploid (2n) untuk meransang pembentukan buah! Ini adalah kerana bunga jantan dan bunga betina yang terbentuk dari triploid adalah mandul (steril).

Proses pendebungaan masih berlaku apabila bunga jantan diploid dikawinkan dengan bunga betina triploid. Sel pembiakan sama ada gamet jantan dalam debunga atau gamet betina dalam ovul tidak dapat dihasilkan kerana proses pepasang dalam proses meiosis tidak dapat berlaku kerana sel asal dalam keadaan triploid (3n). Kromosom tidak berpasang maka proses meiosis gagal!


Pendebungaan berbantu



Akak sedang menjadi "tok kadi" dalam "pernikahan ini" . Hik hik hik 

Buah hasil kacukan bunga jantan diploid dan bunga betina triploid akan menghasilkan buah yang triploid, iaitu buah yang  tanpa biji. Buah ini akan membesar seperti biasa walaupun biji benih tiada pembentukan biji benih berlaku!

Akak teringat pengalaman akak menjadi tok kadi pada tanaman tembikai di ladang tembikai milik Melon Master di TKPM Lekir, Sitiawan, Perak. Ketika itu akak bertugas di Pejabat Pertanian Daerah Manjung. Kerja-kerja pendebungaan perlu dilakukan diawal pagi seawal jam 7:30 ke 11:00 pagi.

Untuk membuat persenyawaan berbantu, bunga jantan akan dikutip terlebih dahulu. Selalunya bunga jantan dari tembikai kuning digunakan kerana debunganya lebih banyak berbanding bunga jantan dari tembikai merah.

Pada pokok tembikai, bilangan bunga jantan adalah lebih banyak berbanding bilangan bunga betina. Bunga betina akan layu dalam tempoh 2 hari jika tidak disenyawakan.

Jika pendebungaan dilakukan antara bunga jantan dari tembikai kuning dengan bunga betina dari tembikai merah, hasilnya kelak akan berlaku buah tembikai yang tanpa biji!

Terima kasih akak ucapkan kepada Bahagian Kawalan Kualiti Tanaman Putrajaya yang berkongsi maklumat kepada akak untuk akak tulis artikel ringkas ini...

#BahagianPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

3/9/19

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...