Tuesday, September 3, 2019

BENARKAH MINUM AIR DARI KULIT DURIAN BOLEH KURANGKAN PANAS BADAN SELEPAS MAKAN DURIAN?

Jika manggis (Garcinia mangostana) terkenal sebagai ratu buah, durian (Durio zibethinus) pula dikenali sebagai raja buah!

Buah durian dikenali kerana mengeluarkan bau yang amat kuat dan boleh dihidu dari jauh. Ada yang menyukai bau ini, malah ada yang tidak tahan dengan bau yang kuat ini.

Kajian saintifik menunjukkan lebih dari 50 jenis campuran sebatian kimia yang mudah meruap yang terdapat pada durian. Sebatian-sebatian ini ada yang berbau manis seakan karamel, berbau manis buah, berbau busuk dan berbau seakan bau daging.

Sebatian yang paling banyak terdapat pada durian adalah terdiri dari ester dan sulfur. Analisa melalui mesin kromatograf gas mendapati, terdapat kandungan sulfur seperti ethanethiol, dan metanethiol yang memberikan bau yang kuat pada durian. Cairan Ethanethiol merupakan antara bahan yang dicampur dalam tong yang mengandungi gas butane atau propane bagi mengesan kebocoran gas!

Aroma yang kuat dari sebatian ini terhasil buah durian yang telah matang adalah untuk menarik haiwan seperti kelawar, burung-burung, tupai, monyet dan gajah untuk makan buah durian dan menyebarkan biji buah berkenaan.

Masyarakat di Malaysia mengamalkan minum air yang diletak dalam pangsa/kulit durian bagi mengurangkan kepanasan badan selepas makan buah durian. Bau yang melekat pada tangan juga dikatakan akan berkurangan jika membasuh tangan menggunakan air yang direndam atau disiram dari pangsa/kulit durian ini.


Air kosong diisi dalam pangsa dan diminum


Air dilalukan pada kulit durian untuk membasuh tangan.

Kajian oleh penyelidik dari Indonesia, O. Liang Hie dan M. Soemartini mendapati bahawa kulit durian mengandungi aldehid  iaitu 5-hydroxy-methyl-furfural (5-HMF) yang boleh meneutralkan thiols (sulfur) yang terdapat pada kulit durian. Dan ini menyebabkan bau durian berkurangan atau tiada.

Amalan memotong tangkai buah durian juga dilakukan bagi mengurangkan bau yang terdapat dalam kereta akibat membawa buah durian. Bau ini akan berkurangan dan akan mudah cepat hilang.


Tangkai durian diselitkan pada lubang penghawa dingin dalam kereta bagi membuang bau durian.

Semoga tip-tip yang disertakan dapat memberi manfaat buat semua. Jika tuan/puan ada maklumat tambahan,  alu-alukan perkongsian ilmu di sini. Terima kasih.
Wallahualam....

Untuk membaca artikel lain mengenai durian, sila klik di sini dan di sini.

#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

3/9/19

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...