Saturday, November 16, 2019

BAGAIMANA LEBAH MENGHASILKAN LILIN UNTUK MEMBINA SARANGNYA?

Lebah madu menyimpan madu dan roti lebah serta meletakkan telur, larva dan pupa didalam binaan berbentuk heksagon yang dibina dari lilin lebah!

Dari mana datangnya lilin ini?

Kom yang dipenuhi telur dan larva pelbagai peringkat.

Mungkin ada yang belum tahu bahawa lilin yang digunakan untuk membina sarang lebah adalah dihasilkan oleh lebah muda! Subhanallah!

Sebaik sahaja lebah pekerja dewasa, ia mula menghasilkan lilin untuk kegunaan koloni. Lebah pekerja yang muda ini mempunyai empat pasang kelenjar (lapan kelenjar lilin) khas untuk mengeluarkan lilin yang terletak pada bahagian sternite yang ke 4, 5, 6 dan ke 7 pada abdomen. Dari kelenjar ini, lilin dikeluarkan dalam bentuk cecair dan akan mengeras membentuk kepingan apabila terdedah pada udara. 

Kepingan lilin yang sudah keras, lebah akan menggunakan bulu-bulu yang keras pada kaki belakangnya untuk mengeluarkan kepingan lilin dari abdomennya. Kepingan lilin tersebut akan dipindahkan ke kaki tengah dan seterusnya ke mandibel untuk dikunyah.

Lilin tersebut akan dikunyah sehingga ia mudah dibentuk. Setelah itu, lebah pekerja mula membuat binaan kom berbentuk heksagon menggunakan mulutnya. Lebah ini akan menyukat ketebalan dinding kom serta menentukan samada perlu mengurang atau menambah lilin.


Dikatakan dalam 12 jam, seekor lebah mampu menghasilkan 8 keping lilin dan koloni lebah memerlukan 1,000 keping kepingan lilin untuk menghasilkan 1 gram lilin untuk binaan sarangnya.


Bentuk heksagon pada kom lebah merupakan bentuk geometri binaan yang membolehkan lebah memaksimakan ruang penyimpanan tanpa menggunakan jumlah lilin yang banyak.

Apabila lebah meningkat usia, kelenjar penghasilan lilin ini tidak akan berfungsi lagi. Kerja-kerja menghasilkan lilin akan mula diserahkan kepada generasi lebah yang masih muda. Lebah yang lebih matang ini akan mulakan tugas mereka yang baru... 🐝🐝🐝


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...