Wednesday, November 13, 2019

ELAK GUNA PENAPIS PLASTIK UNTUK MENAPIS MADU

Pada hari ini kita banyak didedahkan dengan kebaikan madu. Tidak kiralah madu kelulut atau madu lebah sekalipun. Kedua-duanya mempunyai khasiat dan kebaikannya tersendiri.




Allah telah mengilhamkan lebah-lebah ini (kelulut adalah lebah yang tidak menyengat) untuk menghasilkan madu yang memberi banyak kebaikan kepada kesihatan manusia. Namun adakah kita sedar bahawa kita secara tidak sengaja "mencemarkan" kebaikan madu tersebut?

Terlebih dahulu , akak merakamkan ucapan terima kasih kepada puan Norra bt Ismail, Pegawai Penyelidik dari MARDI yang banyak berkongsi ilmu dengan akak. 

Untuk makluman semua, baru-baru ini pihak MARDI ada membuat analisis kandungan sampel madu yang telah diambil dibeberapa lokasi diseluruh negara. Apa yang mengejutkan ialah terdapat beberapa sampel madu telah dicemari dengan phthalates!


Apa dia pulak "phthalates" ni??

Baru akak tahu yang phthalates ni rupa-rupanya ada terdapat dalam barang-barang plastik terutamanya barang plastik yang murah! Ia juga banyak terdapat dalam mainan plastik kanak-kanak yang berwarna warni tu! 




Phthalates ini dikatakan dapat merosakkan hati, buah pinggang, paru-paru dan sistem pembiakan manusia! Malah ia turut menyumbang kepada sakit kanser payu dara. Aduhai...takutnya akak dengar! Akak tidak dapat bayangkan kesan jangkamasa panjang untuk anak-anak yang memasukkan mainan plastik ini dalam mulut mereka! 


Apakah fungsi phthalates? 

Phthalates ini merupakan bahan kimia yang digunakan untuk melembutkan vinyl iaitu sejenis plastik yang keras yang tahan lasak, tahan lama dan stabil. Phthalates ini akan melembutkan vinyl dan membuatkan ia mudah dibentuk. Dalam jangkamasa panjang, phthalates ini akan keluar dari bahan plastik berkenaan. Bahan ini mudah larut ke dalam lemak badan manusia dan akan berkumpul didalamnya.


Bagaimana phthalates boleh mencemar madu?

Hasil siasatan pihak MARDI ke atas sampel-sampel madu yang dicemari phthalates ini ialah pemilik madu telah menggunakan penapis plastik untuk menapis madu mereka. Madu yang bersifat agak berasid akan menghakis plastik berkenaan dan meninggalkan residu phthalates didalam madu!

Akak berharap dengan artikel ringkas akak ini dapat memberi kesedaran buat semua agar kita sama-sama dapat memastikan madu yang bernilai tinggi ini tidak dicemari oleh bahan-bahan yang akan menurunkan nilai madu tersebut.


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia


4 comments:

  1. Habis nak pakai ape kak... Sebb kalau nak makan madu pun disarankan guna sudu plastik...

    ReplyDelete
  2. Boleh guna penapis kain. Dan apa-apa penapis yang food grade. Penggunaan plastik pada jangkamasa yang panjang dan berterusan akan meningkatkan risiko.

    ReplyDelete

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...