Thursday, April 16, 2020

BUNGA Tridax procumbens; bunga kekwa liar yang sedap dijadikan teh.

Bunga Tridax procumbens ini dikenali sebagai tridax daisy, bunga kekwa liar, kekwa kampong atau bunga kancing baju.


Comelkan bunga tridax ni? 

Kalau dulu, sewaktu akak berjalan tepi padang atau merentasi taman yang banyak ditumbuhi rumput, mata akak tidak akan lepas memandang bunga kecil yang comel berwarna kekuningan yang bagi akak amat cantik menghiasi permukaan tanah.

Adakalanya akak akan mengambil masa untuk memetik bunga-bunga comel ini untuk dijadikan jambangan bunga bagi menghiasi meja kecil akak. Namun batang bunga ini terlalu lembut dan tidak sesuai untuk disimpan lama.


Kombinasi warna yang sangat cantik


Apabila bunga ini memenuhi ruang, suasana seakan berada diluar negara 😂😂😂


Akak juga pernah melihat bunga ini turut dikunjungi oleh kelulut jenis Geniotrigona thoracica bagi mengutip nektar daripada bunga ini.

Akak turut dimaklumkan bahawa daun dari pokok ini digunakan untuk mengurangkan darah akibat luka. Daun ini dibasuh bersih dan diramas kemudian daun tadi ditekap pada luka.

Baru-baru ini dalam page Masak Apa Hari Ni, akak mendapati banyak perkongsian dari rakan-rakan bahawa bunga ini boleh direbus dan dan dijadikan teh untuk segarkan badan. Ianya boleh dinikmati ketika panas atau dibuat sejuk. Yang paling menarik, air rebusan bunga ini rasanya seperti bunga krisanthimum/bunga kekwa!


PENYEDIAAN TEH BUNGA TRIDAX

Bunga yang telah dibersihkan direbus dengan gula atau gula batu.
Boleh dihidang semasa panas atau sejuk.
Hmmm.... jom cuba!


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

17/4/2020


No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...