Thursday, April 16, 2020

KENAPA TERDAPAT GAS DALAM AIR KELAPA MUDA?

Air kelapa merupakan endosperma dalam bentuk cecair. Air kelapa ini akan memenuhi bahagian kaviti atau sac embrio dan kandungannya akan semakin bertambah apabila buah kelapa semakin membesar.

Air kelapa muda sebaiknya diminum tanpa tambahan gula atau ais.

Pembesaran buah paling maksima adalah pada bulan ke enam selepas persenyawaan. Pada peringkat ini, endosperma dalam bentuk pepejal (isi kelapa) mula terbentuk di bahagian tempurung. Pembentukan awal endosperma pepejal ini adalah dalam bentuk jeli dan nipis. Dan ia akan mula menebal dan menjadi keras.

Buah kelapa yang sesuai dijadikan minuman segar adalah pada usia 7 ke 8 bulan selepas bunga betina disenyawakan. Pada peringkat ini, kemanisan air kelapa adalah pada tahap yang paling tinggi.

Pada kebiasaan, buah kelapa muda yang ditakik akan mengeluarkan tekanan gas yang kuat dari dalam. Air kelapa segar dari buah kelapa ini juga terasa bergas seakan minum minuman bergas dari dalam tin!
Hmm .... Pasti nyaman dapat menikmati air kelapa segar di musim panas, kan?

Bayangkan keenakan air kelapa muda ini..😍

Keadaan ini adalah disebabkan oleh air kelapa dari buah kelapa muda mempunyai kepekatan gas karbon dioksida yang tinggi hasil dari tindakbalas enzim penukaran karbohidrat kepada lemak. Allah Maha Besar!

Pada buah kelapa yang telah matang, kandungan air kelapa adalah semakin berkurang dan boleh dikenali apabila buah dikocak.

PETUA KESIHATAN MENGGUNAKAN AIR KELAPA MUDA
(Perkongsian dari kawan saya yang hebat; Pn Emma Nurimah Deen , Pengasas Saujana Herba)


Resepi minuman kesihatan; air kelapa muda dicampur garam:

Air kelapa asli tiada ais batu tiada gula hanya di campur secubit garam kristal, bukit atau sebiji garam jantan kacau arah lawan jam baca selawat. Niat , mohon doa pada Allah untuk menyembuhkan penyakit.

In shaa Allah, ia mampu membantu mengubati alahan habuk jerebu dan membuang racun dalam badan. Selamat mencuba.


Untuk mendapat tips dalam memilih kelapa muda untuk diminum, sila klik di sini.


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

16 April 2020

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...