Saturday, July 25, 2020

BUNGA AIR MATA PENGANTIN (Antigonon leptopus)

Pokok bunga air mata pengantin (Antigonon leptopus) ini dahulunya hanyalah bunga liar yang cantik yang tumbuh menjalar didalam semak. Namun kini ia menjadi tarikan terutama kepada penternak lebah dan kelulut.


Bunga air mata pengantin yang mekar cantik.

Pokok ini berbunga sepanjang tahun dan selalunya keluar mekar dalam rumpun. Pokok ini mempunyai bunga yang berwarna merah jambu atau putih serta mempunyai akar umbi yang besar.

Warna putih yang menawan


Pokok ini boleh dibiakan melalui keratan batang atau biji benih. Namun peratus percambahannya agak lambat dan sukar kerana ia mempunyai biji yang mempunyai biji yang keras dan tebal.


Bunga air mata pengantin yang sudah kering


Biji benih bunga air mata pengantin yang dikeluarkan dari bunga yang telah kering


Bunga air mata pengantin ini mengandungi nektar dan debunga yang amat disukai oleh serangga seperti lebah, kelulut, tebuan, kumbang, semut, rama-rama dan lain-lain.


Lakaran menunjukkan kedudukan nektar pada bunga air mata pengantin



Kelulut Heterotrigona itama mengutip debunga dari bunga air mata pengantin


Kelulut Geniotrigona thoracica turut mengunjungi bunga ini bagi mendapatkan nektar. 


Bunga air mata pengantin ini juga dikatakan boleh dimakan dan mempunyai khasiat perubatan untuk merawat ppenyakit seperti batuk dan selsema. Dan warna bunganya yang cantik turut menjadikan bunga ini sesuai dijadikan hiasan bunga segar.

Wallahulam...

#BahPembIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

25/7/2020

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...