Friday, July 10, 2020

POTENSI KULIT DURIAN; APA YANG KITA PERLU TAHU TENTANGNYA?

Kita sudah serasi dengan nama durian dan kulitnya yang berduri. Bergantung kepada jenis durian, peratus yang boleh dimakan pada buah durian adalah hanya diantara 28 ke 30% sahaja. Malah ada durian kampung yang mempunyai biji yang besar dan peratus yang boleh dimakan tidak melebihi 25%. Ini bermakna dari sebiji durian, berat kulit adalah diantara 75 hingga 80%! Dan kulit durian menjadi bahan buangan pertanian yang tiada nilai.



Kulit durian mempunyai duri yang banyak yang mempunyai kapasiti yang tinggi dalam menyerap hentakan bagi melindungi isi durian serta semasamengurangkan kesan hentakan semasa buah durian gugur ke tanah.

Kini, kajian membuktikan bahawa selain nanas, hemp, jut, kenaf, pisang, fiber dari kulit durian juga berpotensi untuk dijadikan produk komoditi bernilai tinggi. Fiber dari kulit durian mempunyai kandungan selulos dan hemiselulos yang tinggi dan ianya stabil pada suhu yang tinggi sehingga 367 darjah celcius dan ini membolehkan kulit durian diproses melalui polymerization dalam suhu yang tinggi.

Akak rasa ini adalah diantara peluang Dan ruang yang kita boleh terokai bagi menjana ekonomi penanam durian dimasa hadapan. Wallahulam.

# BahPembIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

10/7/2020

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...