Saturday, September 19, 2020

HALAU KERA DENGAN BELACAN?

Pernah dengar pepatah "bagai kera kena belacan?"

Sumber gambar dari Google.

Kera (Macaca fascicularis) dan beruk (Macaca nemestrina) adalah nama binatang yang tidak asing lagi yang kita dengar yang sering mengganggu atau memusnahkan tanaman atau kawasan penginapan. Bilangan mereka yang ramai dalam satu-satu kumpulan boleh menyebabkan kerosakan dan kerugian yang besar. 

Haiwan ini mempunyai kadar pembiakan yang tinggi dan bergerak aktif secara berkumpulan dari awal pagi sehingga waktu senja. Waktu yang paling aktif adalah sekitar 7.30 hingga 11.30 pagi Dan dari jam 4.00 hingga 6.00 petang. 

Haiwan ini tergolong didalam haiwan yang dilindungi dibawah Akta Perlindungan Hidupan Liar No.76, tahun 1972. Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) adalah Jabatan yang bertanggungjawab menangani masalah gangguan dari haiwan-haiwan ini termasuk gajah, harimau, helang dan sebagainya. 


Bagaimana belacan boleh membantu menjauhkan haiwan-haiwan ini?
------------------------------------------------

Disini akak akan kongsikan kaedah yang mudah untuk mengelak kera dari menghampiri ladangnya dan seterusnya memusnahkan hasil ladang. 

Terlebih dahulu akak ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada en Rosman Mamat dan en Syed Putra diatas perkongsian maklumat.


Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan:

Belacan, Ubat gegat, Kain buruk dan Tali.

Kaedahnya:

1. Campur sehingga sebati belacan dan ubat gegat.

2. Campuran yang telah sebati diletakkan ke atas kain yang telah dipotong kecil.

3. Ikat kain dengan tali.

4. Gantong bunjut yang mengandungi campuran belacan dan ubat gegat dilaluan kera.



Selain kaedah diatas, kaedah lain yang boleh digunakan ialah dengan membancuh belacan dengan air. Air belacan yang agak pekat, diikat didalam plastik (plastik aiskerim juga boleh digunakan). Letakkan sedikit pewarna merah bagi nampak menarik.

Bungkusan plastik yang mengandungi air belacan ini digantong di sekeliling kebun atau ladang. Kera yang datang mengganggu bungkusan tersebut , akan melarikan diri dan akan cuba menjauhi plastik yang telah dikenal pasti mengandungi air belacan.

Kejayaan inovasi oleh pelajar dari Fakulti Kejuruteraan Dan Alam Bina, Universiti Kebangsaan Malaysia, iaitu Muhammad Solihin Hamzah juga telah berjaya menggunakan campuran belacan Dan kacang yang diletakkan dalam botol plastik telah terbukti berjaya menyelesaikan masalah monyet yang berkeliaran di kolej-kolej kediaman pelajar didalam kampus. Subhanallah!

Akak sendiri masih cuba merungkai misteri perkaitan diantara kera dan belacan ini! 😅

Apa-apapun, akak ucapkan selamat mencuba 🥰🥰🥰.....

#InstitutPertanianTitiGantongPerak
#JabatanPertanianMalaysia
19/9/2020

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...