Saturday, October 24, 2020

DUA KAEDAH PEMBIAKAN POKOK LIDAH JIN; APA YANG PERLU KITA TAHU?

Pokok Sansevieria trifisciata atau lebih dikenali sebagai pokok lidah jin atau lidah mertua telah menjadi viral kerana kepentingannya dalam mengurangkan risiko pencemaran didalam bangunan. 

          Pokok Sansevieria Moonshine 



   Pokok Sansevieria trifasciata Laurentii

       Pokok Sansevieria trifasciata

Pokok ini juga digemari kerana mudah dijaga, cantik dan mempunyai pelbagai kultivar. Pokok ini boleh hidup dalam keadaan yang berbeza. Ia mampu hidup dalam keadaan pencahayaan dan bekalan air yang rendah. 


KAEDAH PEMBIAKAN POKOK SANSEVIERIA
------------------------------------------------------
Pokok Sansevieria boleh dibiakkan dengan dua cara:
I. Melalui belahan rumpun atau rizom
II. Melalui keratan daun


PEMBIAKAN POKOK SANSEVIERIA  KAEDAH BELAHAN RUMPUN ATAU RIZOM
------------------------------------------------------------------
Untuk memudahkan pembiakan pokok menggunakan kaedah belahan rumpun atau rizom, media tanaman perlu disiram terlebih dahulu bagi memudahkan kerja-kerja mengeluarkan rumpun pokok dari pasu. 


Rumpun-rumpun kecil yang telah dipecahkan dimasukkan dalam pasu yang baru dengan media tanaman yang baru dengan nisbah 1:1:1 (Nisbah bagi tanah:bahan organik:pasir). 


PEMBIAKAN POKOK SANSEVIERIA KAEDAH KERATAN DAUN
-----------------------------------------------------------
Pokok Sansevieria jugs boleh dibiakkan melalui keratan daunnya. Daun yang sudah matang dipilih bagi mendapatkan anak pokok yang subur. 

Pisau yang faham dan bersih perlu digunakan untuk memotong daun yang telah dipilih bagi mengurangkan kerosakan dan pencemaran pada keratan daun. 

Daun pokok dikerat kepada beberapa keratan bersaiz lebih kurang 3 inci. Sebolehnya bahagian bawah segmen daun yang telah dikerat, dirawat dengan hormon penggalak akar. 

Cucuk bahagian bawah segmen daun dalam media tanah. Siram media tanah. Pasu semaian perlu ditutup dengan plastik lutsinar.

Pasu semaian perlu diletak ditempat yang redup bagi mengekalkan kelembapan media tanaman dan keratan tanaman. 

Selepas beberapa minggu, keratan daun akak mula tumbuh akar dan mula mengeluarkan pucuk. 


Pucuk mulai keluar dari keratan daun yang disemai.

Pokok muda yang telah boleh dialih ke dalam pasu


Apabila anak pokok telah tumbuh, pokok baru ini sudah boleh dipindahkan ke dalam pasu. 


APA YANG KITA PERLU TAHU MENGENAI PEMBIAKAN POKOK SANSEVIERIA
------------------------------------------------------------
Pokok Sansevieria mempunyai pelbagai kultivar dan ada diantaranya mempunyai variasi (variegated) iaitu mempunyai warna jaluran putih dan kuning pada daunnya seperti pokok Sansevieria trifasciata Laurentii, Moonshine, Golden Hahnii dan Bantel's Sensation.

Pokok Sansevieria yang jenis variegated, mempunyai dua atau lebih genotip dalam lapisan yang menghasilkan hujung pucuk.  Dua jenis sel iaitu sel tanpa pigmen klorofil (warna hijau) dan sel tanpa pigmen (warna putih atau kuning). Keadaan ini dipanggil sebagai chimera iaitu sifat mutasi pada daun. 

Daun pokok yang mengalami variegation ini akak mempamerkan warna hijau dan putih atau kuning. Warna putih dan kuning adalah disebabkan bahagian yang terdapat pada daun tersebut kekurangan pigmen hijau dari klorofil. 

Sel yang mempunyai pigmen klorofil (hijau) merupakan sel yang berupaya membuat makanan sendiri melalui proses fotosintesis. Sel yang tiada pigmen klorofil alan bergantung sepenuhnya kepada induk bagi mendapatkan makanan. 

Apabila keratan daun dari pokok yang variegated disemai membentuk kalus, hanya sel yang mempunyai klorofil yang berjaya melalui proses pembahagian sel dan akhirnya membentuk anak pokok yang berwarna hijau,  dan jalur putih atau kuning tidak diwarisi oleh anak pokok akibat ketiadaan makanan dalam sel berkenaan

Sifat chimera pada pokok Sansevieria ini ada yang stabil dan ada yang tidak stabil. Maka ia akan mempamerkan sifat chimera dan akan kembali ke sifat induk yang asal. 

Keratan yang disemai di Unit Florikultur, Institut Pertanian Titi Gantong, Perak menunjukkan anak pokok yang keluar tidak mempunyai sifat daun berjalur kuning.

Disebabkan sifat chimera yang ada pada pokok Sansevieria trifasciata Laurentii, pokok ini tidak sesuai untuk dibiakkan menggunakan kaedah keratan daun. 

Sekiranya daun dari pokok ini disemai, anak yang terbaik dari kaedah pembiakan ini tidak akan menghasilkan pokok Sansevieria yang mempunyai jalur kuning yang cantik, tetapi anak yang keluar adalah berwarna hijau seperti pokok Sansevieria trifasciata yang berwarna hijau sahaja. 

Bagi mengekalkan anak pokok Sansevieria trifasciata Laurentii yang mempunyai jalur kuning, pembiakan hanya boleh melalui kaedah keratan rumpun sahaja. 

Akak ucapkan terima kasih kepada Cik Devaky dan Puan Nur Farahana dari Unit Florikultur, Institut Pertanian Titi Gantong, Bota, Perak diatas maklumat dan perkongsian maklumat. 


#InstitutPertanianTitiGantong
#JabatanPertanianPerak

24/10/2020

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...