Sunday, September 8, 2019

BUAH NANAS ADALAH KUMPULAN BUAH-BUAH BERI YANG BERTAUT RAPAT?

Ramai yang tidak mengetahui bahawa sebiji buah nanas adalah terhasil dari kumpulan buah-buah beri yang tersusun secara rapat dalam bentuk lingkaran. 🍍🍍🍍

Bunga nanas adalah terdiri dari kumpulan purata 150 kuntum bunga. Bunga-bunga ini terbentuk dibahagian tengah susunan daun dan pembentukannya bermula dari bahagia bawah ke atas dan akhirnya di akhiri dengan pembentukan jambak nanas.


Bunga-bunga ini juga akan mula mekar bermula dari bahagian bawah jambak bunga. Lima ke sepuluh kuntum bunga akan berkembang setiap hari bermula jam 6 ke 8 pagi.  Proses ini akan berakhir dalam 15 ke 25 hari bergantung kepada bilangan kuntum bunga dan keadaan cuaca.


Setiap kuntum bunga akan menghasilkan sebiji buah beri yang berbentuk kon yang terhasil dari satu ovari. Keseluruhan buah nanas terhasil dari himpunan 50 hingga 200 biji buah beri yang bergabung antara satu sama lain dan melekat pada batang empulur.


Bunga nanas mempunyai kedua organ pembiakan jantan dan betina dalam satu kuntum. Setiap biji buah beri berkembang dari sekuntum bunga yang mempunyai satu bract, tiga kelopak daun (sepals), tiga kelopak bunga (petals), enam stamen (tiga pasang), tiga stigma dan satu ovari. Di dalam satu ovari terdapat tiga karpel (carpels).


Kelopak bunga nanas berwarna putih dipangkalnya dan berwarna seakan warna ungu kebiruan dibahagian atas. Bentuk kelopak bunga nanas seakan bentuk lidah. Setiap kuntum bunga ini dilindungi dengan bract yang tebal.


Bahagian anther bunga nanas menghala ke bahagian dalam mengandungi bijian debunga yang melekit. Maka ia sukar untuk diterbangkan oleh angin. Nektar pula dihasilkan dari tiga kelenjar nektar yang terletak dalam ovari.


Pada kebiasaannya buah nanas terhasil dari percantuman buah-buah beri tanpa melalui proses persenyawaan (parthenocarpic). Pendebungaan dan pesenyawaan untuk penghasilan biji nanas hanya diperlukan dalam kerja-kerja pembiakbakaan. Pendebungaan dan persenyawaan bunga nanas tidak diperlukan untuk penanaman anak pokok nanas, malahan bagi syarikat yang memproses buah nanas, penghasilan biji nanas dalam buah nanas akan menurunkan kualiti buah nanas tersebut...🍍🍍🍍

Wallahualam.

#BahagianPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

1 comment:

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...