Monday, October 7, 2019

PETAI BELALANG SEDAP DAN BERKHASIAT

Akak dok perhatikan kiri dan kanan jalan, banyak betul terdapat pokok-pokok petai belalang yang tumbuh dengan subur. Buah petai tersebut terbiar hingga kering di pokok. Petai belalang ini turut dikenali sebagai petai cina atau petai burung oleh penduduk tempatan.


Petai belalang muda dan biji petai belalang

Akak ada terbaca satu artikel yang menceritakan kajian yang telah dibuat mengenai keberkesanan ekstrak dari biji petai belalang yang matang dapat mengawal kenaikan paras gula dan glukosa dalam darah.

Buah petai belalang yang matang dipokok

Kajian tersebut telah dijalankan oleh Pegawai Penyelidik dari Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) iaitu Abd Rashid Li. Menurut beliau, sebatian kimia daripada biji matang petai belalang ini sangat berpotensi untuk dijadikan ubat farmaseutikal bagi mengawal penyakit diabetes. Subhanallah. Kagum akak!

Akak terkenang zaman kanak-kandulu. Akak kan orang kampung. Zaman akak kecik-kecik dulu, pokok petai belalang ni memang tumbuh subur didalam semak belakang rumah.

Ada kalanya akak dan adik-adik akan mengait buah petai yang sudah matang lantas meleraikan biji-biji petai tersebut ke dalam bekas. Sambil mengumpul biji-biji ini, sempat juga kami kunyah biji-biji tersebut seperti makan kacang. Hik hik hik....

Kebiasaannya, kami akan menumis cili serta memasukkan biji-biji petai belalang tadi bersama ikan bilis. Perrrgghhhh..... sedapnya masak tumis petai belalang dimakan bersama nasi putih yang panas!

Petai belalang masak tumis. Sedapnya..

Pucuk dan buah petai belalang yang masih muda dan belum berisi turut kami jadikan ulam untuk dicicah bersama sambal tumbuk. Pucuk petai belalang juga boleh menjadi hidangan yang enak.

Ulam pucuk petai belalang

Ulam petai belalang muda.


Itu je akak nak citer....Hi hi...

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...