Sunday, October 6, 2019

PUDING RAJA; WARISAN DIRAJA NEGERI PAHANG

Semasa akak ke Pekan, Pahang atas urusan kerja, akak dibawa oleh pihak urusetia dari Jabatan Pertanian Negeri Pahang untuk merasai kenikmatan pencuci mulut Puding Raja yang terkenal di Pekan, Pahang ini.


Menurut en Rahman, dahulu kala puding yang istimewa ini hanya menjadi santapan buat keluarga di Raja sahaja. Namun kini, resepi istimewa ini turut noleh dinikmati oleh rakyat jelata.


Menurut usahawan yang menghasilkan manisan ini, untuk membuat puding raja adalah tidak sukar. Bahan utama untuk menghasilkan puding ini ialah pisang lemas manis, telur ayam (kuning saja), ceri, badam, prun, susu cair dan gula pasir. 

Hanya pisang jenis lemak manis sahaja yang membangkitkan rasa enak pada puding ini berbanding pisang jenis lain. Dan pisang lemak manis ini dikatakan banyak ditanam sekitar kawasan Pekan.









Pisang lemak manis ini perlu digoreng terlebih dulu dalam minyak yang betul-betul panas dan banyak sehingga pisang tenggelam.

Setelah itu, kuning telur pula diputar sehingga kembang sebelum diurai menggunakan acuan dalam air gula pekat yang mendidih. Telur yang diurai inilah menjadi jala emas yang berwarna kuning diraja itu kelihatan lebih cantik jika diurai tanpa putus, dan akan kelihatan berkilat jika air gula dimasak mengikut kepekatan diperlukan.

Kuah puding pula diperbuat daripada susu cair lemak manis dengan sedikit campuran air dan dimasak atas api kecil sehingga pekat.

Pisang emas yang sudah disejukkan itu disusun rapi di lapisan paling bawah bekas. Kemudian jala emas diletakkan diatasnya; dan dihias dengan ceri hijau dan merah serta prun.

Sebelum makan, kuah puding yang diperbuat dari susu cair lemak manis di tuang ke dalam puding. Memang puding ini sangat enak dimakan. Bertambah sedap jika puding ini dibiarkan sejuk didalam peti ais sebelum dimakan. Nyum....nyum....

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...