Friday, October 4, 2019

SNEK DARI KERAK NASI

Masa zaman kanak-kanak akak dulu, mak akak masih menggunakan kaedah tradisional untuk masak nasi. Kami tidak ada periuk nasi elektrik seperti orang-orang moden zaman sekarang. Ketika itu, akak diajar menggunakan periuk yang diletak diatas api untuk masak nasi. Periuk tersebut perlu dipantau untuk mengelak nasi menjadi hangit!

Kebiasaannya memasak nasi menggunakan kaedah ini, akan terdapat nasi yang menjadi kerak. Adakalanya kerak ini mak akak akan keringkan dengan meletakkan kerak ini dalam talam enamel dan menjemurkannya dibawah panas matahari.

Talam enamel yang digunakan zaman kanak-kanak akak. Gambar kredit Siakap Keli


Setelah kerak tersebut benar-benar kering, mak akan menggoreng kerak-kerak tersebut dengan minyak. Kerak-kerak tadi akan mengembang seperti keropok.

Kerak yang sudah kembang, akan diangkat. Selepas ini mak akan mula menyediakan air gula yang dicairkan didalam kuali. Setelah air gula pekat, kerak yang telah digoreng tadi di masukkan ke dalam air gula dan digaul rata.

Apabila sudah sekata, mak akan angkat dan sejukkan kerak bersira. Adakalanya mak buat macam kepingan , dan adakalanya mak biarkan kerak itu dalam bentuk sebutir-sebutir.


Inilah snek zaman kanak-kanak akak.... Kerak yang bersira ini rangup dan sedap dimakan terutama ketika bermain buaian ditepi rumah diwaktu petang....

#Akakanakkampong

No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...