Sunday, October 13, 2019

TEBUAN ( Vespa tropica); MUSUH KELULUT DAN LEBAH YANG TURUT MENGEMARI NEKTAR

Tebuan ( Vespa tropica) adalah diantara serangga yang menjadi musuh kepada kelulut dan lebah. Mereka akan mendekati sarang lebah dan kelulut bagi mencuri madu yang disimpan dan yang lebih mengerunkan mereka turut membunuh kelulut dan lebah.

Tebuan yang ditangkap semasa menyerang lebah Apis mellifera

Kebiasaannya tebuan pekerja akan keluar dari sarang bagi mendapatkan bekalan air, sumber karbohidrat (nektar), bahan binaan sarang dan sumber protin untuk dibawa pulang ke sarang.

Tebuan dewasa akan mengambil nektar sebagai sumber tenaganya. Tebuan turut memakan buah-buah yang telah masak ranum serta pelbagai makanan yang mempunyai kandungan manisan.

Tebuan yang berkeliaran di kawasan ternakan lebah Apis mellifera

Tebuan membunuh mangsanya seperti kelulut, lebah, belalang dan sebagainya dengan menggunakan sengatnya yang berbisa serta menggigit menggunakan rahangnya yang kuat.

Mangsa yang dibunuh akan dikunyah halus dan dijadikan sumber protin bagi tumbesaran larva.  Dikatakan tebuan ini akan kembali ke lokasi yang mana ia telah berjaya dalam pemburuannya.

Keunikan yang terdapat pada koloni tebuan ini ialah larva akan menghasilkan rembesan manisan yang mengandungi gula dan asid amino sebagai sumber makanan kepada ratu tebuan dan tebuan pekerja.
Subhanallah!

Dengan menggunakan rahangnya yang kuat, tebuan turut mengikis kulit-kulit kayu untuk dijadikan sebagai bahan binaan sarangnya. Kulit-kulit kayu tersebut akan diracik halus dan dikunyah bersama campuran air liur tebuan pekerja sehingga menjadi seperti kertas dan digunakan untuk membina sarang.


#BahPembangunanIndustriPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

3 comments:

  1. Assalamuaikum
    Adakah tebuan agen pendebungaan Puan

    ReplyDelete
  2. Sebenar secara tidak langsung ia turut membantu pendebungaan ketika ia mencari nektar.

    ReplyDelete
  3. Maaf, apa beza tebuan dgn lebah Puan?

    ReplyDelete

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...