Saturday, December 28, 2019

KEJADIAN BUAH BETIK TANPA BIJI (PARTHENOCARPY)

Akak ada menulis tentang pokok betik yang ada tiga jenis bunga; bunga betina, bunga jantan dan bunga hermafrodit. Jika ada yang belum pernah membaca, sila klik disini untuk mendapatkan maklumat tentang bunga betik.

Dalam penghasilan buah betik, kehadiran debunga dari bunga jantan atau bunga hermafrodit adalah penting untuk pembentukan buah. Buah yang disenyawakan oleh debunga akan membentuk dan menghasilkan buah betik yang mempunyai biji. Sekiranya bunga betina tidak disenyawakan, bunga betina ini akan layu dan gugur ke tanah.

Namun, dalam situasi tertentu, walaupun tanpa kehadiran debunga untuk menjalani proses pendebungaan dan persenyawaan, pokok betik tetap menghasilkan buah betik! Subhanallah!


Buah betik tanpa biji


Buah betik yang tidak menjalani proses persenyawaan ini, membentuk buah seperti biasa namun tiada biji dihasilkan! Fenomena di mana buat terbentuk tanpa melalui persenyawaan dipanggil sebagai parthenocarpy. Buah yang melalui fenomena parthenocarpy  dipanggil buah parthenocarpic atau buah dara (virgin fruit)

Didalam kejadian parthenocarpy, ovari berkembang tanpa persenyawaan. Kejadian seperti ini lebih tinggi berlaku pada pokok betik betina berbanding pokok betik hermafrodit. Buah parthenocarpic mempunyai saiz buah yang lebih kecil berbanding buah betik yang dihasilkan melalui proses persenyawaan. Buah ini juga tidak mempunyai biji atau mungkin hanya mempunyai biji yang tidak subur.


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia  

28/12/19




No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...