Wednesday, January 1, 2020

EXTRAFLORAL NECTARIES PADA POKOK AKASIA (Acacia mangium)

Akak berpeluang untuk melawat ladang kelulut K-Miss yang terletak di Selangor Fruit Valley bersama rakan-rakan akak yang lain. Ladang kelulut ini terletak ditengah-tengah hutan pokok-pokok akasia jenis Acacia mangium. Akak kagum dengan usaha team anak-anak muda seperti encik Abdul Rahman dan encik Sazali yang telah bertungkus lumus bagi menjayakan projek kelulut ini disini. Akak doakan agar mereka terus maju sehingga menembus pasaran antarabangsa. Aamiin.


Rombongan yang turut menyertai lawatan ke ladang K-MISS di Selangor Fruit Valley


En Abdul Rahman yang bertanggungjawab memberi taklimat pada hari lawatan.


Pokok akasia merupakan pokok yang mampu tumbuh dengan cepat dan subur dikawasan tanah lapang walaupun tanah berkenaan mempunyai kandungan nutrien yang rendah dan kurang bekalan air. Ia merupakan spesis pokok yang mampu membantu memulihkan kesuburan tanah dengan keupayaan untuk mengikat nitrogen dalam tanah. Pokok ini turut mengembalikan kandungan karbon dalam tanah melalui daun-daun dan ranting yang gugur diatas tanah.


Bunga akasia, sumber debunga buat agen pendebungaan 


Buah akasia yang mengandungi biji benih


Pokok akasia bertindak dalam mengurangkan pencemaran kerana ia mampu untuk menyerap logam berat dalam tanah.  Kayu akasia juga berpotensi untuk ditebang bagi menghasilkan produk berkaitan kayu-kayuan seperti perabut dan sebagainya.

Pada hari ini, potensi akasia dikembangkan dalam ternakan kelulut yang mana pokok akasia dapat menghasilkan extra floral nectar yang berterusan. Buat pengetahuan semua, sebanyak lebih dari 2,000 spesis tumbuhan dari lebih 64 famili telah dikenali ada mempunyai extra floral nectaries. Subhanallah!


Koloni-koloni kelulut milik ladang K-Miss yang diletak di dalam hutan pokok akasia


Pada dasarnya, kebanyakan kebanyakan pokok mempunyai hubungan yang baik dengan serangga (mutualistik). Pokok akan membekalkan nektar bagi menarik serangga tertentu kepadanya. Nektar pada tumbuhan dikeluarkan dari dua bahagian, iaitu pada bunga (floral nectar) dan nektar dari bukan bahagian bunga (extrafloral nectar).


Kelihatan kelulut sedang asyik mengambil nektar 


Kelulut mengutip nektar pada bahagian petiol daun muda


Nektar dari bunga adalah untuk menarik serangga-serangga bagi membantu pendebungaan, manakala nektar dari bahagian lain pada pokok adalah untuk menarik serangga lain bagi mengurangkan ancaman musuh. Secara sainsnya, nektar adalah cairan dari floem hasil dari fotosintensis dalam tumbuhan.

Di bahagian setiap petiol (batang) daun pokok akasia, terdapat kelenjar yang menghasilkan nektar yang dinamakan extrafloral nectaries. Kelenjar ini banyak kelihatan hanya pada daun yang muda.


Lakaran kedudukan extrafloral nectary pada bahagian petiol daun muda akasia. 


Kelenjar extrafloral nectaries terdiri dari sel-sel parenchyma halus dan rongga nektar dimana nektar dikumpulkan. Nektar ini mengandungi kandungan sukrosa, glukosa dan fruktosa.


Kelihatan nektar yang keluar dari bahagian petiol daun muda pada pokok akasia


Lelehan nektar yang pada pucuk muda akasia adalah tinggi diwaktu pagi.


Sesungguhnya Allah yang Maha hebat yang mencipta semua yang ada di atas dunia ini. Kita diberi akal untuk menghayati keagongan Allah. Semoga artikel ini memberi manfaat buat semua. In sya Allah...


#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

2/1/2020



No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...