Sunday, December 15, 2019

KENAPA BIJI BUAH GAJUS (Anacardium occidentale) BERADA DI LUAR?

Buah gajus, buah janggus atau buah ketereh (Anacardium occidentale) ini sudah jarang dijumpai di Malaysia. Pokoknya sudah banyak di tebang kerana buah dan ulamnya sudah mula kurang diminati.

Buah gajus yang telah matang dan berwarna merah.


Buah gajus berwarna kuning yang telah matang


Lakaran bunga dan buah gajus


Semasa zaman kanak-kanak akak, akak akan memanjat pokok ini untuk mengambil buah gajus dan memetik pucuknya untuk dibuat ulam. Akak amat mengemari pucuk muda pokok ini dimakan kerana rasanya yang enak dan rangup.


Pucuk muda yang sudah mula terbit


Pucuk gajus yang enak dibuat ulam


Buah gajus yang manis - manis masam, berbau wangi dan isinya yang bersabut serta agak berair turut menjadi minat akak semasa zaman kanak-kanak akak. Seringkali buah ini menjadi rebutan apabila bilangan buah yang masak dipokok tidak banyak.


Kudup bunga gajus


Kudup bunga gajus


Bunga gajus


Biji gajus juga merupakan bijian yang sedap dimakan. Rasanya yang lemak-lemak menyebabkan amat sukar untuk berhenti mengunyah. Biji gajus ini perlu melalui beberapa proses sebelum ia dimakan.  Biji gajus perlu dibakar atau digoreng terlebih dahulu sebelum isinya dimakan bagi mengelak keracunan pada bahagian kulit pada biji tersebut.


Biji gajus di pasar Haatyai, Thailand


Buah gajus adalah diantara buah yang unik kerana bijinya berada diluar! Di sini akak cuba berkongsi sedikit maklumat tentang buah gajus ini.

Sebenarnya..... biji yang berada diluar itulah buah gajus yang sebenar (true fruit) mengandungi biji didalamnya! Dan bahagian isi yang manis yang kita makan itu bukan buah. Ia hanyalah buah yang terhasil bukan dari dinding ovari (pseudofruit) tetapi dari bahagian tangkai bunga (receptacle) yang membesar dan menjadi lembut dan manis! Dalam istilah sains ia dipanggil buah palsu (false fruit) atau buah hiasan (accessory fruit).  Subhanallah!


Contoh lakaran bunga, bahagian tangkai bunga (receptacle dan peduncle) yang berkembang membentuk buah gajus. 


Lakaran keratan rentas buah dan biji gajus


Peringkat pembentukan tangkai bunga yang membentuk buah gajus.

Biji gajus akan terbentuk terlebih dahulu selepas persenyawaan. Selepas pembentukan biji, bahagian batang pada bunga akan mula mengembang membentuk isi gajus yang kita panggil sebagai buah gajus.


Biji gajus yang telah sempurna terbentuk diikuti pembentukan buah. 


Ilmu Allah itu luas dan penuh keajaiban...
Semoga artikel ini memberi sedikit ilmu buat semua. Aamiin

#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

15/12/19




2 comments:

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...