Thursday, December 12, 2019

TERUNG PIPIT/TERUNG BELANDA (Solanum torvum) ENAK DIMAKAN

Akak memanggil terung pipit ini sebagai terung ceweng , ada yang panggil terung belanda, terung rembang atau terung manggul. Terung ini turut dijumpai di negara tropika dan sub tropika. 

Pokok terung ini boleh tumbuh liar di pelbagai jenis habitat yang menerima cahaya matahari yang banyak terutama dikawasan tanah kosong yang agak lapang, tepi-tepi jalan, di kawasan padang ragut dan di tebing sungai. 



  Buah terung pipit yang sesuai dibuat ulam


                Bunga dan putik buah terung pipi


Pokok terung pipit ini juga boleh tumbuh di pelbagai jenis tanah dan ia juga boleh hidup dikawasan yang kurang bekalan air. Selalunya pokok ini disebarkan oleh burung yang memakan buah terung ini. Ia turut boleh disebarkan melalui keratan batang.

Di kampong akak, buah terung pipit ini dijadikan ulam atau sayur dalam pelbagai jenis masakan. Selalunya mak akak akan merebus buah terung ini untuk dicicah dengan sambal picit. 


Terung ceweng rebus dengan sambal picit. 
Alamak..! Terliur akak...

Buah terung pipit ini juga sedap dibuat ulam mentah, atau direbus atau dicelur. Ada juga yang mencampurkan buah terung ini sebagai resepi tambahan pada sambal tumis ikan bilis. 



Resepi istimewa mak akak😍😍😍

Sambal tindih dan terung ceweng (terung belanda)

Untuk membuat sambal tindih, tumbuk cabai burung dengan sedikit garam. Campur tempoyak dan kemudian gaulkan dengan isi ikan..
Sambal ini juga boleh dicicah dengan segala macam ulam-ulaman.


Terung ceweng yang telah siap direbus


Taaraaaa!!!.. Inilah resepi istimewa mak akak, sambal tindih 😍😍😍

Selamat mencuba...

#BahPembangunanIndustri TanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia


13/12/19


No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...