Tuesday, December 17, 2019

PENDEBUNGAAN DAN PEMBENTUKAN BUAH NANGKA (Artocarpus heterophyllus)

Pokok nangka Artocarpus heterophyllus adalah pokok jenis monoecious di mana kedua-dua bunga jantan dan bunga betina berada di pokok yang sama.




Bunga betina nangka adalah lebih besar saiznya berbanding bunga jantan. Permukaan jambak bunga betina kelihatan berbiji-biji. Jambak bunga betina ini adalah terdiri daripada kumpulan bunga-bunga betina yang berkumpul pada paksi.


Saiz bunga jantan lebih kecil berbanding saiz bunga betina. 
Gambar kredit kepada S. H. Brown


Jambak bunga betina


Jambak bunga jantan


Bunga jantan akan terbentuk dan matang dahulu dan baru diikut oleh bunga betina. Saiz bunga jantan adalah lebih kecil berbanding bunga betina dan mempunyai permukaan yang lebih licin. Pada peringkat awal, bunga jantan yang mempunyai stamen ini ditutup oleh perianth (seakan kelopak).

Semasa anthesis, stamen akan keluar dan muncul di permukaan jambak bunga jantan. Permukaan bunga jantan akan mula nampak kekuningan menandakan kemunculan debunga pada stamen. Debunga ini adalah melekit, berbentuk spherical dan berwarna kuning.


Lakaran bunga jantan. Jambak bunga terdiri dari kumpulan bunga jantan yang setiap satunya mempunyai stamen.


Stamen ini akan mengeluarkan bau yang wangi bagi menarik agen pendebungaan. Masa kemuncak anthesis adalah pada jam 1 dan jam 3 petang. Bunga jantan akan mereput dan gugur setelah membebaskan debunganya.


Bunga jantan yang telah reput. 
Gambar kredit kepada S.H. Brown

Jambak bunga jantan yang telah mula mereput


Jambak bunga jantan yang telah mereput


Bahagian ovari dan stil bunga betina turut ditutup oleh perianth. Permukaan jambak bunga betina akan dipenuhi oleh stigma yang berwarna krim keputihan apabila matang. Stigma ini berada dalam fasa reseptif selama 28 hingga 36 jam.


Pada permukaan bunga betina kelihatan stigma yang berwarna krim keputihan


Stigma kelihatan pada setiap kuntum bunga betina


Bunga nangka akan melalui pendebungaan jenis bersilang melalui bantuan angin dan serangga. Pembentukan buah akan mengambil masa lebih kurang 5 ke 7 bulan selepas disenyawakan bergantung kepada alam sekitar. Pendebungaan berbantu dapat dilakukan dengan mengambil jambak bunga jantan dan digeselkan pada permukaan jambak bunga betina.

Bunga betina yang tidak melalui proses pendebungaan dan persenyawaan dengan sempurna akan gugur dari pokok sebelum buah ini matang.

Buah nangka adalah buah yang terbentuk hasil gabungan dari beberapa kuntum bunga serta empulurnya yang berisi dan kenyal. Bahagian isi buah yang sedap dimakan itu adalah hasil pengembangan bahagian perianth yang mengandungi komponen gula.

Bahagian kulit pada buah nangka adalah hasil penebalan stigma bunga


Setiap "duri" mewakili sekuntum bunga betina nangka


Isi kuning nangka adalah perianth bunga betina yang mengembang. 


Setakat itu dulu.
Selamat membaca

#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

19/12/19

1 comment:

  1. Assalammualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera,

    Puan,

    Saya nak tanya bunga nangka ni sama ke dengan bunga cempedak jadi kalau pendebungaan manual gaya nya macam mana ?

    Sekian harap dapat la jawapan dari sifu.. Terima kasih

    ReplyDelete

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...