Sunday, January 26, 2020

KENAPA CENDAWAN PERLUKAN KELEMBAPAN UNTUK TUMBUH?

Air merupakan salah satu faktor yang penting dalam penanaman cendawan. Cendawan memerlukan kelembapan untuk pembentukan dan pertumbuhan janabuah. Cendawan tidak mempunyai kulit yang menghalang kehilangan air ke udara, maka ia amat memerlukan kelembapan persekitaran yang tinggi untuk mengurangkan kadar kehilangan air dari badan cendawan. Badan cendawan yang seumpama "span" akan mula menyerap titisan air untuk pengembangan janabuah.



Cendawan yang sudah sesuai untuk.dipetik


Pada peringkat pertumbuhan vegetatif, maiselium turut memerlukan kelembapan bagi mempercepatkan pertumbuhan. Kelembapan yang sesuai bagi media pertumbuhan cendawan atau substrat adalah dalam lingkungan 55 hingga 60% kelembapan. 

Sekiranya kelembapan kurang, pertumbuhan maiselium adalah perlahan dan tiada pembentukan primodia atau pinhead akan berlaku! Namun sekiranya peratus kelembapan didalam media terlampau tinggi, ia akan menyebabkan kandungan oksigen didalam media akan berkurang dan menyukarkan maiselium untuk bernafas. Ini akan menyebabkan pertumbuhan maisilium akan lambat dan berkemungkinan akan rosak. Keadaan ini juga menggalakkan serangan kulat dan bakteria pada bongkah. 

Sebelum memasuki fasa reproduktif, cendawan memerlukan kelembapan relatif pada udara yang tinggi (95%). Keadaan ini adalah untuk memberi "kejutan" kepada maisilium dan mengeluarkan primodia (pinhead) cendawan. 



Peringkat pertumbuhan primodia


Primodia cendawan tiram pink


Primodia cendawan Ganoderma




Primodia terus berkembang apabila dibekalkan dengan kelembapan yang cukup




Selepas pengeluaran primodia, kelembapan perlu diselaraskan diantara 80 - 90% sepanjang pembesaran janabuah cendawan. 




Diantara meter yang boleh digunakan untuk menyukat kelembapan, kepekatan karbon dioksida dan suhu. 


Cendawan akan cepat membesar pada kelembapan yang tinggi. Kelembapan yang rendah, akan menyebabkan cendawan kecil dan lambat membesar. Kesan yang paling ketara ialah janabuah akan kelihatan kering dan mengerekot. 



Keadaan cendawan yang kekurangan kelembapan dan pengudaraan



Fall in love with mushrooms....and those mushrooms will in love with you too.... 🍄🍄🍄



#BahPembangunanIndustriTanamanPutrajaya
#JabatanPertanianMalaysia

27/1/2020


No comments:

Post a Comment

APA ITU SONIC BLOOM DAN KESAN KEPADA PERTUMBUHAN POKOK?

Sonic Bloom ialah teknologi yang melibatkan kombinasi gelombang bunyi pada frekuensi yang tinggi dan nutrien untuk meningkatkan produktiviti...